Itsekyselijät kokoontumiset

Tiedustelut ensisijaisesti Facebook-ryhmässä. Voit lähettää myös mailia: itsekyselijat at gmail.com

TAMPERE
: Uusi tiloja etsitään! I
lmoita Facebook-ryhmässä tai mailitse kiinnostuksestasi osallistua Itsekyselijät-tapaamiseen.

TURKU: Ilmoita Facebook-ryhmässä tai mailitse kiinnostuksestasi osallistua Itsekyselijät-tapaamiseen.

HELSINKI / ESPOO: ilmoita Facebook-ryhmässä tai mailitse kiinnostuksestasi osallistua Itsekyselijät-tapaamiseen.

VAASA: Ilmoita Facebook-ryhmässä tai mailitse kiinnostuksestasi osallistua Itsekyselijät-tapaamiseen.

maanantai 8. marraskuuta 2010

Lyhyt johdanto itsekyselyn harjoittamiseen

Disclaimer: seuraava teksti ei ole mikään virallinen ohje itsekyselyn harjoittamisesta "kuten Ramana Maharshi opetti", vaan suuntaa antava käytännöllistä "Kuka minä olen?" -inventaariota varten. Uskon, että itsekyselyn - kuten kuvattu alla - pitämisessä mukana päivittäisessä toiminnassa on mahdollista saada paljon uutta tietoa itsestään.


Annan tässä joitain ajatuksia siitä kuinka voit alkaa harjoittamaan itsekyselyä välittömästi.

Peruskysymykset:
  • Kuka minä olen? (+ Kenelle ajatukset nousevat?)
  • Mikä minä olen?
Harjoittelu on syytä aloittaa ensimmäisellä kysymyksellä "Kuka minä olen?" Kun ajatus nousee mieleen, kysytään "Kenelle ajatukset nousevat?", ja palataan "Kuka minä olen?" kysymykseen. Tämä kysymys voi jäädä ikäänkuin päälle tunteenomaisena ilman, että sitä täytyy jatkuvasti toistaa mielessään (tätä on hieman vaikea selittää sanoin, mutta jos ei avaudu tämän kuvauksen pohjalta, niin ei väliä tässä vaiheessa).

Jälkimmäinen kysymys "Mikä minä olen?" voidaan ottaa ensimmäisen kysymyksen rinnalla harjoitettavaksi siinä vaiheessa kun ensimmäistä on jo harjoitettu jonkin aikaa, ja on olemassa intuitio siitä, että se mikä minä olen, ei ole välttämättä "kuka", vaan kenties "mikä". Ensimmäistäkin kysymystä harjoitetaan tämän oivalluksen jälkeen. Se auttaa tuomaan pintaan aina uutta materiaalia: asioita, joista en ollut tietoinen itsessäni aikaisemmin.

Voit harjoittaa itsekyselyä kaikkien päivittäisten toimien ohessa sekä silmät kiinni tuolissa hiljaa istuen aamuin ja illoin.

Silmät auki -harjoittelu
Esimerkkejä. Kun kävelet, voit katsoa tarkkaavaisesti alas jalkoihisi, ja kysyä "Kuka minä olen?". Oletko keho (jalat näkökentässä), joka liikkuu vai jotain muuta? Kun kohtaat ihmisiä, voit kysyä "Kuka minä olen?", mitä käyttäytymisesi tuossa vuorovaikutustilanteessa kertoo siitä kuka olet tai kuvittelet / projektoit olevasi? Kun odotat bussia tai on muu 'tylsä' hetki, kysy "Kuka minä olen?". Kun koet mitä tahansa tunteita, niin kysy "Kuka tuntee, kuka minä olen?". Toisin sanoen, kyllästä päiväsi kysymyksellä "Kuka minä olen?". Tutki tiedemiehen innokkuudella ja objektiivisuudella tunnereaktioitasi ja ajatusketjujasi. Miksi toimin näin? Onko tämä reagoimista? Onko mahdollista toimia tuoreesti tässä tilanteessa?

Silmät kiinni -harjoittelu
Voit harjoituttaa itsekyselyä milloin tahansa kun on mahdollista sulkea silmät hetkeksi. Erityisen hyvä tapa olisi harjoittaa aamuin ja illoin n. 20 minuuttia. Silmät kiinni tuolilla istuessasi missä tahansa mukavassa asennossa, tarkastele tietoisuuteesi nousevia ajatuksia. Voit jokaisen ajatuksen kohdalla panna merkille mihin ajatusten kategoriaan se kuuluu, esim, hermostuneisuutta ajan suhteen (mitä kello on, kuinka kauan vielä tarvitsee istua, myöhystynkö jostakin), menneitä tai kuvitteellisia keskusteluja muiden ihmisten kanssa, jne. Aina ajatusten noustessa mieleen, rekisteröi ne, ja kysy "Kuka minä olen?". Voit myös kysyä miksi tuo ajatus nousi mieleesi, ja mitä tuon ajatuksen mielessä pyörittäminen kertoo minusta henkilönä. Jatka sinnikkäästi kyselyä: "Kuka minä olen?". Kaikki ajatukset ovat OK, rekisteröi ne, ja jatka kyselyä. Huomaat, että "Kuka minä olen?" -kyselyn myötä alkaa tulla taukoja ajatusten ketjuun. Kun lopetat "silmät kiinni" -kyselysession, niin hyvä tapa on välittömästi kirjoittaa hieman huomioita itsekyselypäiväkirjaan siitä minkälaisia ajatuksia mielessä pyöri. Journaalin pitäminen on lähes yhtä tärkeä osa harjoitusta kuin kyselykin! Session aikana ei kannata analysoida ajatuksia liikaa, mutta voit pohtia sen jälkeen jonkin tietyn ajatuksen alkusyytä ja sitä mitä ajatuksen jatkuva mielessä pyörittäminen kertoo sinusta. Onko tuo ajatus totta? Onko ajatuksen taustalla esim. jokin tietty pelko - sanotaan, että suuri osa ajattelusta on pelkopohjaista? Onko tuosta pelosta mahdollista päästää irti?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti